maanantai 10. helmikuuta 2014

Miks oot niin laiha?

Tämä on yksi aihe mitä olen pitkään halunnut ottaa esille. En ole löytänyt aiheelle hyvää jalustaa, mutta tämä blogi on tuonut minulle upean mahdollisuuden ottaa sen puheenaiheeksi.

Tämä on eräs puheenaihe joka edelleen on keskustelun aloittajana elämässäni. En aio puhua sosiaalisesta mediasta ja siitä miten nuorten ulkonäköä aina riisutaan ja haukutaan. Aion nyt puhua siitä miten tuntemattomat, luokkalaiset, työkaverit, tuttavat ja kiusaajat ovat aina kysyneet "Miks oot niin laiha?" tai sanoneet "Syö enemmän!" ruokajonossa. Se ei ole itse sana "laiha" vaan se tapa miten he sanovat sen. He käyttävät sanaa "laiha" kuin se olisi huono asia. Useimmiten vihjaavat kysymyksellään myös jotain mitä minulla ei ole. Kuten syömishäiriötä tai jotain muuta vastaavaa. Mitään tapausta lukuunottamatta, minä AINA loukkaannun heidän kysymyksistä. Aina on parempi tapa ottaa asia esille, kuten ei heti kättelyssä. Tiedän että olen keskiverto suomalaista (naista) hoikempi ja pidempi, mutta kiitos kun osoitat sille enemmän uteliaisuutta kuin minun nimeni tiedustelussa. 

Tämä asia pätee kaikkeen ulkonäköön liittyvään. Jos joku kysyy "Miks oot niin lihava?" tai "Miks sul on niin paljon finnejä?". Minun omasta mielestäni sanat 'lihava' ja 'laiha' ovat melkein kuin kirosanoja. Erittäin törkeitä ja loukkaavia, missä tahansa kontekstissa käytettyinä. On aina parempia tapoja ottaa asiat esille. Voit muuttaa kysymyksesi vaikka toteamukseen: "Onpas sulla kauniit, pitkät sääret!" tai "Vitsit, sä oot niin upean hoikka!" miksei myös: "Sulla on ihanat kurvit." Näistä kaikista tulee kohteliaisuuden saajalle hyvä mieli. Kuten aiemmin sanoin, se ei ole itse sana mitä käytät, vaan MITEN sinä sitä käytät.

Myös mikä minua ärsyttää erittäin paljon on se, miten minun ranteiden ympärysmittaa on mitattu koulussa ja ihmiset ovat sen perusteella olettaneet että olen sairaalloisen laiha. Olen käynyt tämän saman kohtelun ja kommenttien läpi jo ala-asteelta asti. Kun kaikkia punnittiin terveydenhoitajan luona ja lapset vertasivat painojaan (kuka oli kasvanut viime vuodesta jne.) niin minun painoani aina katsottiin pilkkaavasti. Kaikki ihmettelivät Maijan keveyttä. 

Ylä-asteella ranteita ja reiden ympärysmittoja katsottiin ja vertailtiin toisiin "normaalipainoisiin" tyttöihin. Koska minähän en ole normaalipainoinen omassa pituudessani! Yritin niin kipeästi todistaa muille oppilaille (terveydenhoitajani kommenteilla jopa), että minä olen terve ja normaalipainoinen! Mutta kaikki muut ottivat aina tämän tyyppiset kuvat ja sanat esille:
En ole ikinä nähnyt loukkaavampaa kuvaa elämässäni. Naisia ja ihmisiä löytyy jokaista kokoa ja väriä tässä planeetassa. Miehet tykkäävät mistä tykkäävät. Ei ketään voi laittaa yhteen muottiin, muuten miehille ja naisille ei löydy valinnanvaraa. Suomessa on iso buumi nyt kuntoilusta ja terveydestä. Samalla kun he korostavat lihaksikkaan naisen kauneutta, he varjostavat luonnostaan hoikkien tyttöjen ulkonäköä.


Luulin myös yhdessä vaiheessa että jos otan lempinimekseni SKINY (lyhennetty sanasta 'skinny'),niin ihmiset eivät keskittyisi ulkonäkööni niin paljon. Ajattelin, että jos nimeni olisi Skiny, ihmiset huomioisivat hoikkuuteni jo siitä nimestä ja ymmärtäisivät että olen itse huomannut hoikkuuteni, ja täten he eivät mainitsisi sitä niin usein. Noh, tykkään siitä nimestä ja se on minun mielestäni tehty minulle. Se ottaa esille ristiriitaisia aiheita kuten mallit ja laihuus (olen malli ja olen hoikka). Mutta se ottaa ne ristiriitaiset aiheet esille omasta päätöksestäni. Annoin sen nimen itselleni, eikä kukaan ole antanut sitä minulle.

Mitä minulle on jäänyt kaikesta kiusaamisesta jäljelle on ahdistavat tilanteet ravintoloissa ja pillifarkuissa. Huomaavatko kanssasyöjät ravintolassa, jos en syö ruokaani loppuun? Olettavatkohan he että minulla on syömishäiriö, jos en syö tätä leivänpalaa keittoni kanssa? Tai sitten on tilanteita missä minua ahdistaa minun asuni, koska pillifarkut ja tiukka paita korostavat laihuuttani. Olen vasta lähiaikoina tykännyt ulkomuodostani ja ostan jopa vaatteita jotka ovat minun kokoani.
Minulla on muutenkin paniikkihäiriö, eikä asiaa yhtään helpota minun entiset kokemukset oppilaista jotka pakottivat minut ottamaan lisää ruokaa lautaselleni tai "kuihdun kasaan". Kaikki tämä antaa minulle vain lisää ahdistusta. Nykyisin joudun selviämään asioista terapian ja lääkkeiden avulla.

Pointtini tässä kaikessa on, että älä ota asioita esille jotka eivät kuulu sinulle. Joku saattaa oikeasti käydä ankaraa kamppailua syömishäiriön kanssa, etkä sinä auta hänen tilannettaan sanomalla "SYÖ LISÄÄ,HYI!". Olkaa kohteliaita ja jos olette jonkun ylipainoisen ja alipainoisen ystävä, olkaa hänen tukenaan ja auttakaa häntä näissä ilkeissä tilanteissa. Olen erittäin onnekas ettei minulla ole ollut syömishäiriötä (kun niin monella naisella on nuoruudessaan ollut). Olen myös erittäin kiitollinen ystävistäni. He puolustivat minua aina kun joku sanoi, etten minä muka syö mitään ulkonäköni preusteella. He aina sanoivat "Maija syö kuin hevonen! Se on vaan hoikka kun sen koko suku Keniasta on hoikkia."

Rakastakaa toisianne ja levittäkää sitä hyvää sanomaa: ONE LOVE -kaiken kokoisille ja näköisille myös!
Katsokaa myös tämä video ja jakakaa sitä runsaasti! Olisi tärkeää jos muut tytöt ja naiset lähipiirissäsi tietäisivät, että he ovat upeita siinä muodossa missä heidän on mukava olla <3

Stay Healthy, Be Confident, Be Unique! xoxo, Mayam

4 kommenttia:

  1. maija love it, love it ! sä et tiiä kui paljon toi kohdistuu muhun ! siis toi on niii hirveetä, ku kaverit ja ihmiset ympärill on niitä "normaali"painosii ja aina ite on se pienin ja oon yrittäny lihottaa itteeni viimeset 4 vuotta ja ilman mitää tuloksiii ja se asia painaa koko aikaa kauheee stressi ja se on mun mielest pahempi ku olla päivän puheen aihe koska se on koko aika sun mielessä "jos otan viel yhen haukun nii ehk sitte" ja syön ku hevonen ja oon aina nii maassa ku katon kavereittenkaa otettui yhteiskuvii ja oon puolet niitten koosta ja vaik ne yrittää auttaa asiaa sanomall et oon hyvä just tälläsenä ,well too late se on nii sink in to my brain et mikää ei auta mikää ei riitä, tiiiän olevani hyvän kokone tiiän sen jossain tuol mun pään sisäll mut silti se monsteri joka painaa mun mieltä ja sanoo et oon liian pieni huutaa vaa liian kovaa ! ja toi kuva miss on et miehet tykkää kurveista....hurts en oo tääl planeetal miestä varten on täs maailmassa muutaki mutta toi on aina mielessä ku on kavereittenkaa ulkona tai jossain! ihmiset ei oikeesti tajuuu kuinka paljon sanat vaikuttaa, mäki ite aina sanon siitä että olen pieni ennenku kukaa muu ehtii siitä mainita vähä niinku sull on toi skiny koska se ei satu sit nii paljon - riri

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En voi käsittää miten paljon tää on auttanut sua, ja monia muita jotka on ottanut muhun yhteyttä tän kirjotuksen jälkeen. Se koskettaa mua syvästi!! Oon niin murtunut, mut tavallaan onnellinen etten oo yksin näiden asioiden kanssa. Oon niin onnellinen et pystyn auttamaan muita ja inspiroimaan niitä olemaan vahvoja ja kauniita yksilöitä. Miehillä ja naisilla on ilmeisesti ollut tää pienikokoisuus iso kamppailu. Yhdessä vaiheessa jopa mä rupesin syömään enemmän kuin mun oli fyysisesti tarve ja treenasin todella paljon salilla. Kuten sulla oli toi 4vuotta treenausta, mä oon myös yrittänyt ja oikeesti mulla nousi paino ehkä 1 tai 2 kiloa, mutta ulkonäön suhteen ei yhtään muutosta. Siis mä loppujen lopuksi ymmärsin, että mä treenasin muiden sanojen takia "kukkakeppi" "luuranko" "laihuliini" jne. Mä treenasin muiden ihmisten takia, enkä itseni takia. Ja sitten mulla vihdoin tuli sellanen "AHAA!" - hetki, että mun pitää rakastaa ja hyväksyä itteni, ennen kuin aion edes harkita muuttavani mun ulkonäköä. Mutta nyt oon siinä vaiheessa milloin en käytä ylisuuria neuletakkeja ja en osta mitään yks tai kaks kokoa isompia housuja, koska luulen että jos treenaan tarpeeks ni ehkä kasvan niihin housuihin. Se ei vaan toimi niin!
      Rakas <3 Olet kaunis, lahjakas, itsevarma ja kiltti! Olet paljon pallljon upeampi kuin saatat ikinä tietää! Noi sanat sattuu todella paljon, vaikka ei haluaisi että miesten mielipiteet vaikuttaisi omaan itsetuntoon, mutta noi kuvat "Real men go for curves" tietenkin satuttaa. Vaikka noi sanat ei olisikaan miesten suusta, mutta noi kuvat loukkaa todellakin!
      Mäkin aina huomaan mun reiden eron esim. mun kavereiden reisiin verrattuna kuvissa. Mutta oon sellasessa prosessissa, missä yritän hyväksyä itteni ja vartaloani ja mun maailman upein poikaystävä auttaa mua siinä. Niin usein jopa kysyn siltä et miks se tykkäis tällasesta pikkutytöstä :D Mutta en voi kyseenalaistaa sitä siinä. Se on mua lyhyempi ja mä sitä pidempi. Mut rakastan sitä yli kaiken, koska me nähdään toisissamme jotain mitä muut ei näe.
      Sulla on upeat ystävät ja usko niiden sanoja, kun ne sanoo et oot täykky sellasenaan! Sillä sä oot <3 Toivon todella että et kamppaile ton asian kanssa ja että et treenaa muiden takia, vaan itses takia <3 Lopeta se ylisyöminen ja aloita se itserakastaminen haha <3 Love u!

      Poista
  2. voii eiii mua alko iha itkettää :'') in a good way ofc, kiiiiiitos sun sanoista <3 ! mulki kaappi täynnä M-XXL paitoi jotta piiloutuisin niiden alle ja myös tyylin takia, v-aukkoset ei kuulu mun kaappiin ja kerranki ku pistän jotain avonaisempaa päälle kyllä ihmiset aina kehuu ja hyvältähän se tuntuu mut next day mull on taas xxl paita pääl. Mut täää vuos oon päättäny yrittäää hyväksyy itteni sellasena ku oon, enhä mä voi tehä tälle yhtää mitään muuta ku hyväksyä it is what it is deal with it! mun äiti oli viel pienempiki ku oli mun ikänen, sisko taas on saanu muotoi en tiiä kyllä mistä :D mut kyll mä oon okei itteni kanssa rakastan mun kroppaa ja tiiän on ihmisii jotka tekis mitä vaa tän kropan etee, mut se välil unohtuu muiden katseiden ja sanojen seassa! ihanaa et oit löytäny jonku joka kannustaa ja ymmärtää sua, se on ihanaa et on joku joka saa sut tuntee kauniiks ja tärkeeks ja oottehan te yli söpöi en kestä <3 ! Mut 2014 on nii mun grown woman vuos et nyt alan oikeesti tehä itteni vuoks asioit enkä kenenkää muun ja focusing my health and my passion! oon kaks kuukautta keksiny tekosyit miks en kerkee salille ja tänään meen , u know why - koska rakastan juoksemista ja oon unohtanu sen kokonaan rakastan yleisurheiluu olin aina paras siinä ! so tänää mä meen salille for my self !! cheeers to YOU and cheers to my deamn self !!! :-**

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siinä on se upea Ritva jonka tunnen!! Cheers to me and yo damn self! Joskus on niit päivii et vittu pitää korkkaa pullo shampanjaa, syödä kakkuu kuudelta aamulla ihan vaan koska SÄ voit. U know? Oon niin ylpee susta, ei ees riitä sanoja kuvaamaan<3 Mäkin rakastan juoksemista ja teen sitä vaan koska nautin siitä. Juokse tyttö, juokse! <3

      Poista